Co Ci daje Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
Internetowe Konto Pacjenta ma każda osoba, która ma PESEL.
Jakie informacje są na Internetowym Koncie Pacjenta
Znajdziesz tu informacje o:
- e-receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo
- dawkowaniu leku, który przepisał Ci lekarz
- historii Twoich wizyt w przychodni/u lekarza
- pomocy, jakiej Ci udzielono, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia
- wystawionych skierowaniach i e-skierowaniach na badania lub skierowaniach do sanatorium i stanie ich realizacji
- e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem
- Twoich szczepieniach
- historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła — a także Twojego dziecka do 18. roku życia
- tym, kto i kiedy Cię zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, o wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki
- lekach (możesz sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce)
- Twoich wyrobach medycznych zrefundowanych przez NFZ.
Poprzez IKP masz możliwość :
- odbioru e-recepty SMS-em lub e-mailem — wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail
- odbioru kolejnej e-recepty bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem)
- zamówienia online e-recepty na stałe leki
- udostępnienia bliskiej osobie lub lekarzowi informacji o stanie zdrowia i historii przepisanych leków
- zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
- upoważnienia kogoś bliskiego lub medyka do odbioru Twoich recept lub wglądu do Twojej dokumentacji medycznej
- złożenia wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
- uzyskania e-skierowania na bezpłatne badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus
- pobrania Unijnego Certyfikatu COVID (UCC).
Odbieraj recepty, skierowania SMS-em lub e-mailem
- Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta ( IKP )
- Następnie w zakładce „Moje konto” wybierz rodzaj powiadomień: SMS lub e-mail (albo jedno i drugie).
- Jeśli logujesz się po raz pierwszy, możesz już w pierwszym kroku podać swój numer telefonu i/lub adres e-mail, na który będziesz otrzymywać powiadomienia.
w każdej chwili możesz sprawdzić, jak przyjmować lek — na e-recepcie znajdziesz informacje o przepisanym dawkowaniu
odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej z lekarzem)
możesz sprawdzać dawkowanie leków przepisanych Twoim dzieciom do 18. roku życia
Co zyskasz dzięki e-recepcie ?
jeżeli przepisano Ci więcej leków, nie musisz prosić o odpis i nie utracisz refundacji — każdy lek możesz kupić w dowolnej aptece
nie ma ryzyka, że otrzymasz niewłaściwy lek — e-recepta jest zawsze czytelna
nie zgubisz jej — wszystkie e-recepty zapisują się na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta
zrealizujesz ją w każdej aptece w Polsce Więcej
Co zyskasz dzięki e-skierowaniu ?
- nie musisz dostarczać skierowania osobiście w terminie 14 dni — wystarczy rejestrując się osobiście lub telefonicznie podać 4-cyfrowy kod i PESEL (to ważne szczególnie dla osób samotnych i schorowanych)
- nie będziesz wracać do lekarza z powodu nieczytelności ręcznie wypisanego dokumentu
- nie zgubisz e-skierowania i nie trafi w niepowołane ręce — jest zapisane na Internetowym Koncie Pacjenta; świadczeniodawca zawsze może odtworzyć kod e-skierowania, które wystawił, a Ty możesz sprawdzić kod na swoim IKP
- możesz (Ty lub upoważniona przez Ciebie osoba) śledzić historię leczenia na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) i w każdym momencie sprawdzić historię e-skierowań
- zmniejszą się kolejki spowodowane tym, że pacjenci zapisują się do kilku placówek na podstawie jednego skierowania — po dokonaniu pierwszego zapisu e-skierowanie zostanie automatycznie przypisane do placówki i nie będzie można go jednocześnie zarejestrować w innej. Więcej
Powiadomienie o wyniku testu na koronawirusa
SMS powiadomi Cię o tym, że na Internetowym Koncie Pacjenta masz już informację o wyniku Twojego testu na koronawirusa. Każda osoba, która przynajmniej raz zalogowała się na Internetowym Koncie Pacjenta i zostawiła numer telefonu komórkowego do powiadomień, otrzyma powiadomienie na pozostawiony (podany w IKP do powiadomień) numer telefonu o tym, że na IKP jest wynik testu na koronawirusa zaraz po tym, jak pojawi się on w systemie. Nie musisz więc sprawdzać, kiedy będzie wynik, zaczekaj na SMS. Więcej
Od 23 listopada 2020 roku bezpośrednio z Internetowego Konta Pacjenta (IKP) zgłosisz online kwarantannę do sanepidu. Więcej
pomożesz sobie i nam w ochronie przed koronawirusem
Obecnie informacje o czasie trwania kwarantanny domowej czy wyniku testu na obecność koronawirusa znajdziesz po zalogowaniu się na swoje IKP.
Do zalogowania się na IKP i ustawienia powiadomień o wypisanej e-recepcie będzie potrzebny profil zaufany.
Drogi Seniorze jeśli to czytasz, to poniższe informacje są dla Ciebie.
Skorzystaj z profilu zaufanego 80+ (stan na 15.01.2021r.)
Ruszyły zapisy na szczepienia przeciwko COVID-19 dla osób powyżej 80. roku życia. By ułatwić proces rejestracji udostępniona zastała nowa usługa – tymczasowy profil zaufany dla seniorów 80+.
Z dedykowanej seniorom usługi korzystać mogą wyłącznie osoby, które skończyły 80 lat.
Profil dla seniora
- Przez siedem dni w tygodniu grupa specjalnie przeszkolonych urzędników będzie się zajmować wyłącznie obsługą osób w starszym wieku – zapowiada minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Tymczasowy PZ jest ważny przez trzy miesiące od potwierdzenia. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku, nie wymaga też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem w celu weryfikacji tożsamości jest przeniesione do internetu.
By założyć tymczasowy PZ należy wejść na stronę GOV.pl, wybrać usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. System zapyta czy mamy ukończone 80 lat. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, obywatel trafi na specjalną ścieżkę postępowania dla osób w podeszłym wieku.
Tymczasowy profil zaufany można uzyskać pod warunkiem posiadania ważnego, polskiego dowodu osobistego lub paszportu. Obywatel swoją tożsamość potwierdza w rozmowie wideo. Do rozmowy potrzebne jest urządzenie wyposażone w kamerę oraz mikrofon – telefon, tablet lub laptop. Przygotowując się do spotkania warto więc skorzystać z pomocy osoby, która na co dzień używa internetu i urządzeń elektronicznych.
Profil 80+ krok po kroku
Oto jak przebiega proces zakładania tymczasowego profilu zaufanego – to proste kroki, które zajmą tylko kilka minut:
Krok 1: na stronie GOV.pl wybierz e-usługę Wniosek o tymczasowy profil zaufany
Krok 2: wybierz datę i godzinę rozmowy z urzędnikiem
Krok 3: ustal i wpisz swoją nazwę użytkownika i hasło do logowania w profilu zaufanym
Nad hasłem i nazwą użytkownika warto pomyśleć wcześniej. Jeśli boisz się, że je zapomnisz – zapisz. Nikomu jednak nie zdradzaj tych informacji.
W nazwie użytkownika możesz wpisać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (-). Nie wpisuj polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych, w tym kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.
Ustalając hasło pamiętaj, że musi mieć minimum 8 znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę, jedną cyfrę lub jeden znak specjalny.
Krok 4: Wpisz swoje dane (pierwsze imię, drugie, nazwisko i numer PESEL).
Krok 5: Podaj dane do kontaktu – adres e-mail i numer telefonu komórkowego.
Jeśli nie masz adresu e-mail, poproś dzieci lub wnuki o pomoc w założeniu go. To nic nie kosztuje i nie jest trudne.
Krok 6: Przeczytaj klauzulę informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych i potwierdź to klikając w zaznaczone pole. Kliknij przycisk Dalej.
Krok 7: Uważnie przeczytaj podsumowanie wniosku. Sprawdź wszystkie dane, zanim go wyślesz.
Jeśli chcesz coś poprawić, wróć do edycji korzystając z przycisku Wstecz, który znajdziesz pod podsumowaniem.
Jeśli wszystko się zgadza, kliknij przycisk Dalej.
Krok 8: na podany numer telefonu komórkowego dostaniesz SMS z kodem, którym potwierdzisz wysłanie wniosku.
SMS przyjdzie z numeru PZePUAP. Wprowadź kod w zaznaczone na stronie internetowej miejsce. Kliknij przycisk Dalej.
Gotowe!
Więcej czasu
Wszystkie szczegóły, w tym jak się przygotować do rozmowy z urzędnikiem, są też opisane na w serwisie GOV.pl.
Termin wideorozmowy można ustalić wg. własnych potrzeb. Będą one prowadzone we wszystkie dni tygodnia w godzinach 8 – 20. Dla osób 80+ urzędnik będzie miał zarezerwowane 30 minut (a nie 15 minut, jak w przypadku osób młodszych). Wszystko, by w spokojnej atmosferze potwierdzić profil.
Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii. Usługa dla wszystkich grup wiekowych została uruchomiona w kwietniu 2020 roku.
Posiadacz profilu zaufanego może nie tylko zapisać się na szczepienia, ale też załatwiać przez internet dziesiątki spraw urzędowych. W tej chwili PZ ma już ponad dziewięć milionów obywateli.
Po założeniu tymczasowego profilu zaufanego zaloguj się profilem zaufanym na swoje IKP (Internetowe Konto Pacjenta) i
w zakładce „Moje konto” wybierz rodzaj powiadomień: SMS lub e-mail (albo jedno i drugie).
Po wybraniu powiadomień SMS na podany numer telefonu komórkowego otrzymasz kod e-recepty. Więcej
Na twoim
IKP (Internetowe Konto Pacjenta)
w niedługim czasie mogą być dostępne e-skierowania. Więcej
Po wykonaniu testu otrzymasz powiadomienie SMS o tym, że na Internetowym Koncie Pacjenta masz już informację o wyniku Twojego testu na koronawirusa Więcej